Mikaeliskolan -
Nyköpings waldorfskola

Om Mikaeliskolan

Mikaeliskolan är Nyköpings äldsta friskola - en icke vinstdrivande Waldorfskola med start 1986. Skolan drivs av en stiftelse med lärare och föräldrar i styrelsen. Här finns förskoleklass, grundskola årskurs 1-9 samt fritids.

På Mikaeliskolan har vetenskap, konst och hantverk lika stor betydelse. Undervisningen ger näring för hela personligheten och reduceras aldrig till enbart inlärning. Vi vill ge våra elever en bred allmänutbildning och en god förtrogenhet med vårt kulturarv. Kunskapen är medlet, kreativiteten är metoden och friheten är målet.

Vår vackra skolmiljö inbjuder till lek, äventyr, fantasi och kreativitet. Vi har fina hantverkslokaler och ett eget kök där vi lagar god och nyttig ekologisk mat. Hos oss är gemenskap viktigt och engagerade föräldrar är av stor betydelse.

Undervisningen är huvudsakligen muntlig vilket främjar elevens sociala utveckling. Vi arbetar ofta i övergripande teman som genom årskurserna följer barnens individuella utveckling. Trygghet, tillit och kontinuitet är viktigt för barnen.

Föräldramedverkan är en viktig del i vår pedagogik och vi har ofta gemensamma aktiviteter där hela skolan deltar tillsammans med inbjudna föräldrar.

Kök och mat

På Mikaeliskolan serverar vi vegetarisk mat fyra dagar i veckan och kött eller fisk en dag i veckan. Vi vill på detta sätt bidra till en god miljö och en mer hållbar värld. En dag är sopp-dag då det också serveras nybakat bröd.

För oss är det viktigt att maten är näringsrik och god samt att den produceras på ett hållbart sätt. Vi försöker i största möjligaste mån prioritera mat som är biodynamisk, ekologisk och kravmärkt. Vi vill gärna servera grönsaker i säsong.

Vi serverar enbart MSC-märkt fisk och svensk kött som följer svensk lagstiftning.

I matsalen står “önskelådan” där våra elever får chans att påverka maten som serveras genom att önska olika rätter. Vi försöker uppfylla önskemålen så bra vi kan.

Under 2024 kommer paviljongen, där idag kök och matsal finns, att rivas för att ge plats åt en ny byggnad. Arbete pågår för fullt för att arbeta fram ett nytt kök där vi kan fortsätta laga t ex sötpotatis-gryta, hirspannkaka och tomatsoppa med nybakat bröd.

Mikaeliskolans årstidsfester

Inför varje längre lov samlas alla klasser och visar under festliga former glimtar ur undervisningen. Då är familj, släkt och vänner välkomna.

Mikaelifest
Inför Mikaelifirandet övar alla elever in en musiksaga tillsammans. Den handlar om hur Riddar Örjan räddar prinsessan och en hel stad från den grymma draken. På fredagen i Mikaeliveckan pyntas skolan med färggranna flaggor som eleverna målat och spelet framförs ute på skolgården. Därefter tar den stora Drakleken vid uppe i skogen i Hållets naturreservat.
Helgen efter är det höstmarknad med flera utställare och aktiviteter som brukar vara mycket uppskattade. Spelet framförs igen för familjer och vänner.

Lyktfest
Vi samlades som vanligt, barn, föräldrar och personal när mörkret sänkte sig över skolan. Barnen vandrade i ett långt led bärandes på sina egenhändigt gjorda lyktor. Vi sjöng sånger om lyktor och lanternor. Efteråt utspelades en liten pjäs om St Martin, och kvällen avslutades med att vi alla njöt av varm dryck och bröd som barnen bakat tidigare under dagen. Varje år återkommer denna lyktfest som är en stämningsfull fest i novembermörkret.

Mikaelifirande på Mikaeliskolan.
En av skolans årstidsfester.